.

تحقیقات جدید مدارک بیشتری را مبنی بر سودمند بودن عسل ارائه می کنند. متخصصین علوم تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند که سطح آنتی اکسیدان های بدن، در افرادی که روزانه چند قاشق سوپ خوری عسل می خورند بالا می رود.

یک محقق در امر تغذیه می گوید: با مصرف عسل ، سیستم دفاعی بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد افزایش می یابد، لذا می توان عسل را در یک برنامه غذائی سالم جای داد.

کودکان کمتر از یک سال نباید عسل بخورند زیرا ممکن است به طور مناسب آن را هضم نکنند.

درحالی که شهرت این ماده به عنوان یک شیرینی فاسد شونده باعث می شود به ندرت به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته شود ، مدت طولانی است که بحث در باره اثرات شفابخش آن در جریان است. برخی افراد از آن برای درمان زخم استفاده می کنند.

محققان در حال ارزیابی اثر عسل بر سطح آنتی اکسیدان های بدن هستند که به نظر می رسد بدن را از مضرات محیط مانند دود سیگار و مواد شیمیائی حفاظت می کنند.

در یک تحقیق جدید از 25 نفر خواسته شد بسته به میزان وزنشان ، هر روز و به مدت یک ماه بین 4 تا 10 قاشق سوپ خوری عسل گیاه گندم سیاه بخورند.

این عده عسل را تقریبا به هر شکلی که می توانستند خوردند، ولی به صورت پخته یا حل شده در چای نبایستی مصرف می شد.

برخی عسل را بر روی نان تست یا با موز و کره بادام زمینی مصرف می کردند، اما بسیاری هم به سادگی قاشق عسل را در دهان می گذاشتند.

دانشمندان دریافتند سطوح آنتی اکسیدان های بدن در افرادی که عسل خورده بودند افزایش یافته است.

متخصصان معتقدند آنتی اکسیدان ها از صدمات سلولی ایجاد شده توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها از اثرات تخریبی رادیکال های آزاد می کاهند و در نتیجه احتمال بیماری هائی همچون سرطان و حمله قلبی را کاهش می دهند.

Nicki J.Engeseth متخصص دیگر در زمینه عسل ، از دانشگاه ایلی نویز که به مطالعه آنتی اکسیدان ها و عسل پرداخته، می گوید یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهند که حتی اگر 80 درصد عسل قند باشد، باز هم سالم است.

عسل مملو از ترکیبات مختلفی است که فعالیت بیولوژیک قوی دارند و حتی ممکن است خواص میکروب کشی نیز داشته باشد.

عطر و رنگ این ماده غذایی بستگی به نوع گل هایی دارد که گرده افشانی آنها توسط زنبور عسل صورت می گیرد و محققان نمی دانند که آیا برخی از انواع برای خوردن سالمترند یا خیر؟

در مورد این مطالعه عسل گندم سیاه به دست آمده از گیاه فوق ، یک عسل قهوه ای تیره بوده و عطر تند مشخصی دارد.

همچنین موادی با محتوای قند و کربوهیدرات بالا در عسل وجود دارند. اما افرادی که در مطالعه بالا شرکت داشتند، در مدت یک ماه که تحت عسل درمانی بودند اضافه وزن پیدا نکردند.

در پاسخ به این سوال که آیا عسل بر عادات غذا خوردن آنها تاثیری داشت یا نه ، اکثراً اظهار داشتند که با مصرف عسل به عنوان صبحانه احساس پرتری داشتند.

به نظر می رسد عسل ، معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و قطعا تمایل زیاد افراد به محصولات شیرین را فرو می نشاند.

در رابطه با افزایش حفرات دندانی ، مطالعات نشان می دهد با آن که عسل چسبنده و شیرین است ، عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان محسوب نمی شود.

اما نبایستی افراد عسل را جایگزین میوه و سبزی کنند، اما اگر می خواهند چای خود را با قند شیرین کنند ، به جای آن از عسل استفاده کنند.

اکسیر عسل


عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پرارزش است که متاسفانه در کشور ما نه‌تنها به جنبه دارویی آن توجه نمی‌شود بلکه از نظر غذایی هم مصرف کمی دارد.


این محصول ارزشمند براساس تنوع گیاهی و آب و هوایی، دارای درصدهای متفاوت از ویتامین‌های متعدد B، C، K، E و مواد معدنی منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن بوده و در هر صد گرم آن حدود 330 کیلوکالری انرژی نهفته است.

به دلیل آن که 80 درصد عسل از قندهای ساده‌ای مثل فروکتوز و گلوکز ساخته شده است، بلافاصله پس از مصرف جذب بدن شده و اثر انرژی‌بخشی و ویتامینه خود را آشکار می‌کند.

عسل به رفع سردرد، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی ناشی از فعالیت روزانه کمک کرده و بعد از وعده غذا باعث کاهش اسیدهای اضافی معده شده و در درمان زخم و ورم معده موثر است.

آهن و منگنز در عسل، هضم غذا را بهتر می‌کند و فروکتوز آن به رفع عفونت‌های روده‌ای کمک کرده و باعث لینت مزاج می‌شود.

ویتامین D موجود در عسل، واکنش‌های بین کلسیم و فسفر را تنظیم می‌کند و ویتامین C آن می‌تواند از سفتی عروق و گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

عسل باعث تقویت کبد شده و در نتیجه میزان بیشتری از سموم آن را دفع می‌کند و به دلیل مدر بودن، کلیه‌ها را شستشو می‌دهد.

وقتی یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب به همراه یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه مخلوط و میل کنید، نه تنها به این طریق درصدی از آب مورد نیاز بدن خود را سریعا تامین و به رفع عطش خود کمک کرده‌اید، بلکه بعد از مدت کوتاهی قند عسل در جریان خون پخش شده و به عملکرد بهتر مغز، تقویت حافظه و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

البته از مخلوط شیر ولرم به همراه عسل، زرده تخم‌مرغ و آبمیوه هم می‌توانید، معجون ویژه و فوق‌العاده مقوی و مغذی تهیه کنید که برای تقویت عمومی بدن خصوصا قبل از زایمان و در دوران نقاهت بیماری‌ها بسیار موثر است.

از خرید عسل‌های بی‌نام و نشان و غیربهداشتی خودداری کنید، متاسفانه در برخی عسل‌های غیربهداشتی، باکتری‌های موسوم به کلستریدیوم بوتولینیم وجود دارد.