عفونت می شود. در مواقعی که بخشی از دستگاه داخلی گوارش نیز دچار زخم یا مشکلی می شود، مصرف آن توصیه می شود.

دانشمندان در زخم های پوستی نیز تأثیر آن را مورد بررسی قرار داده و دریافته اند عسل به دلیل دارا بودن مواد ضد التهابی و کاهش دهنده تحریکات پوستی،  می توان آن را روی زخم های پوستی مالید. به این ترتیب زخم  سریع تر بهبود می یابد.

 عسل خاصیت ضدمیکروبی دارد و سریعاً موجب از بین رفتن عفونت در محل زخم می شود.

البته متخصصان توصیه می کنند در زخم های باز و شدید به جای استفاده از عسل، فرد را بلافاصله به مراکز درمانی برسانید تا در صورت نیاز تحت مراقبت و درمان های دارویی لازم قرار بگیرد.

با این وجود استفاده از مواد ضدعفونی کننده ای که دارای عسل  است، در بسیاری از داروهای پانسمان کننده در مراکز و کلینیک های درمانی رو به افزایش است و روز به روز بر میزان استفاده از این ماده حیاتی افزوده می گردد.

خواص عسل از زبان ابن سینا

ابن سینا در مورد اثرات معجزه‏آسای عسل می‏گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است». وی در ادامه می‏گوید: اگر می‏خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از چهل و پنج فراتر می‏رود، باید به‌طور منظم عسل را به خصوص با گردوی کوبیده استفاده نمایند.


مخلوط عسل با آرد برای جراحات سطحی به خصوص به صورت ضماد مفید است. بیماری‏های ریوی و مراحل اولیه بیماری سل را می‏توان با مخلوطی از عسل و گلبرگ گل سرخ، درمان نمود. این مخلوط اگر هنگام صبح و قبل از ظهر استفاده و میل شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. عسل به مقدار کم در درمان بی‏خوابی نیز کاربرد دارد. ابن سینا همچنین می‏گوید: عسل بسیار خوب آن است که کاملا شیرین و خوشبو بوده و رنگش متمایل به سرخی باشد. طبیعت عسل گرم است، اگر آن را با نمک مخلوط نموده و به‌طور مکرر بر لکه‏های کبود بمالند، درمان کننده است. اگر عسل را بر روی آتش بگذارند تا غلیظ شود و به‌طور مکرر بر روی زخم‏های تازه بمالند، آن زخم‏ها را به ‏هم می‏آورد.

منبع: مجله اینترنتی زن روز