فشار خون، اختلال تیروئید و افسردگی تجویز می شود. اگر چه ریزش مو ناشی از موارد یاد شده را نمی توان کاملاً کنترل کرد اما با به کار بستن شیوه هایی، می توان آن را کاهش داد.

عسل خاصیت های فراوانی دارد که از جمله آن، پیشگیری از ریزش مو است.

چگونه عسل مانع از ریزش مو می شود؟

1.  بالا بودن میزان قند عسل، باعث حفظ آب و در نتیجه حفظ رطوبت مو می شود. این رطوبت باعث نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می شود.

 

2. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد که پوست سر را سالم نگه می دارد و شوره سر و در نتیجه ریزش مو را کاهش می دهد.

 

خواص عسل

1-    نرم کننده بسیار مناسبی است. قبل از حمام یک سهم عسل را با 2 سهم روغن زیتون مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از حمام به مو بمالید. میزان روغن را بر حسب نوع موی خشک یا چرب تنظیم کنید.

 

2-    اگر مو بیش از حد در معرض نور خورشید، قرار بگیرد خشک و کدر می شود. این کدری را می توان با مالیدن مخلوطی از 2 قاشق غذاخوری عسل و دو پیمانه آب ولرم به مو از بین برد.

 

نکات مراقبتی هنگام استفاده از عسل برای تقویت مو

برای پیشگیری از عوارض جانبی مانند ایجاد چسبندگی لازم است به این نکات توجه کنید :

1-    از عسل به میزان بسیار کمی استفاده کنید.

 

2-    برای نرم کردن مو، عسل را با روغن مخلوط کنید.

 

3-    هرگز عسل را گرم نکنید.

 

درمان ساده و آسان برای مراقبت از مو

1-یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و روغن زیتون به میزان کافی مخلوط کنید و روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید و پس از 20 دقیقه بشویید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، این کار را حداقل هفته ای 3 بار تکرار کنید.

 

2-  مقداری عسل و روغن زیتون را به شامپوی ملایم اضافه و از آن استفاده کنید تا مو تمیز، براق و نرم شود.

 

3- شب یک چهارم پیمانه آب پیاز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به پوست سر بمالید و روز بعد بشویید.

 

4- زرده تخم مرغ را با مقدار خیلی کم عسل ( حدود یک قاشق غذاخوری ) مخلوط کنید و به پوست سر بمالید. پس از 30 دقیقه سر خود را بشویید.

علت ریزش مو متفاوت است از جمله نبود تعادل هورمونی، مراقبت نکردن از مو، سوء تغذیه، مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامین A یا داروهایی که برای درمان بیماری های مختلف مانند نقرس، فشار خون، اختلال تیروئید و افسردگی تجویز می شود.

شیوه های دیگر برای مراقبت از مو

1- اگر چه استفاده از عسل برای مراقبت از مو راهکار مناسبی است اما برای به دست آوردن نتیجه بهتر، لازم است برنامه غذایی سالمی را اتخاذ کنید؛ به عنوان مثال، میوه های تازه، انواع سبزی، مغز، جوانه، شیر، غلات سبوس دار، سویا و ماهی را که مصرف آن نه تنها برای مو بلکه برای سلامت بدن نیز مفید است، در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

2- برای رفع چربی مو و شوره سر، 15 دقیقه قبل از حمام کردن روی موهای خود آب لیمو بمالید. همچنین ماساژ پوست سر با انگشت، باعث بهبود گردش خون و مانع از ریزش مو می شود.

 

3-2 یا 3 بار در هفته،یک لیوان کوچک آب اسفناج میل کنید.

 

4- مصرف آب زیاد نیز مانع از ریزش مو می شود.