به عنوان مثال، از طریق تجزیه و تحلیل دقیق علمی ما می دانیم که عسل با ترکیبات چشمگیر که دارای خواص آنتی اکسیدانی، روان کننده، ضد باکتری، ضد التهابی و ضد قارچ است، بسته بندی می شود. در واقع، یونانیان اولیه، رومی، ودیک و متون اسلامی، همه ی مزایای عسل را پیش از آنکه وارد آزمایشگاه ها و اسپکترومتری شود، ارائه می دادند .

 

 

در عین حال، علم به ما مواد شیمیایی مصنوعی بیشتری داده است که بدن ما می داند چه چیزی باید انجام دهد. پس چرا این مواد شیمیایی را به قاعده نمی برند و از تجربه نسل های گذشته با قرار دادن عسل برای استفاده از مزایای سالم خود استفاده می کنند؟



چند روش از این قرار است که عسل را می توان به عنوان یک درمان طبیعی قوی استفاده کرد.

 

 

1.     سرم زخم



بسیاری از مطالعات عسل را در درمان زخم ها موثر دانسته اند. در یک مطالعه، عسل جنگل نروژی کشف شد که تمام گونه های باکتری در زخم ها را از بین می برد. و مطالعات دیگر تایید می کند که عسل باعث بهبودی زخم ها می شود و در بعضی موارد باعث از بین رفتن عفونت و جلوگیری از عفونت می شود. WebMD توصیه می کند که عسل را به طور مستقیم به زخم یا پانسمان بمالید. هنگامی که به طور مستقیم استفاده می شود، 15 تا 30 میلی لیتر (3 تا 6 قاشق چای خوری) را به زخم اعمال کنید، سپس با استفاده از گاز مایع و باند استرلیل یا پانسمان پلی اورتان محل را پوشش دهید. پانسمان را هر 12 تا 48 ساعت تغییر دهید(توجه: به طور کلی، عسل تیره تر، دارای قدرت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی تر است) .

 

2.     درمان شوره سر



عسل برای رفع شوره سر یک راهکار موافق است در یک تحقیق بیماران مبتلا به درماتیت مزمن ساب بورژیک و شوره سر به درمان های موضعی عسل پرداختند؛ برای همه بیماران، خارش کاهش یافت  و مقیاس در طی یک هفته ناپدید شد. ضایعات پوستی به مدت دو هفته کاملا بهبود یافتند و بیماران بهبود ذهنی در ریزش مو را نیز بهبود بخشیدند.



این را در خانه امتحان کنید: 90 درصد عسل با 10 درصد آب گرم مخلوط کنید و چند دقیقه صبر کنید. این مخلوط را بر روی سر خود بمالید و سه ساعت دیگر بشوید، سپس شستشو دهید. این را هر روز برای چهار هفته انجام دهید، پس از آن درمان می تواند یک بار در هفته انجام شود تا از عود بیماری جلوگیری شود.

 

3.     سرکوب کننده سرفه

 



یک مطالعه نشان داد که عسل در مبارزه با سرفه های شبانه در بچه ها،نتایج خوبی نشان داد .در یک تحقیق دیگر، محققان به کودکانی دارای  سرماخوردگی را با 2 قاشق چایخوری عسل 30 دقیقه قبل از خواب تجویز نمودند در نتیجه آنها کمتر سرفه کردند، در مقایسه با کسانی که از عسل استفاده نکرده بودند. شما می توانید عسل را به صورت مستقیم برای درمان سرفه استفاده کنید، بین 1/2 قاشق چای خوری و 2 قاشق چای خوری استفاده کنید، یا می توانید یک شربت سرفه با دستور زیر  را ایجاد کنید :



 1/2
قاشق غذا خوری چاشنی لیمو



1/4
فنجان زنجبیل بریده



1
فنجان آب



1
فنجان عسل



1/2
فنجان آب لیمو



این مواد را با هم مخلوط کرده و میل کنید.



4. تقویت مو و مژه ها



آرایش بر پایه عسل یک درمان برای مژه ها و موها است.




1
قاشق چای خوری عسل



3
قاشق چایخوری روغن کرچک



مخلوط عسل و روغن کرچک در یک کاسه استریل، کاسه کوچک یا شیشه درپوش دار بگذارید آن را به مدت یک هفته در یک مکان سرد قرار میدهیم، گاهی اوقات تکان میدهیم، تا زمانی که به یک هماهنگ صاف، همگن تبدیل شود.

این ترکیب را برا روی مژه های خود بمالید.



5 . درمان سوختگی ها



در تعدادی از مطالعات، دانشمندان دریافته اند که خواص ضد باکتری و ضد التهابی عسل ممکن است باعث بهبودی سوختگی های کوچک شود. و در واقع، سوختگی های ناخوشایند، به طور متوسط، از داروهایی که با کرم های آنتی بیوتیکی و سایبان های دیگر درمان می شوند، سریعتر درمان می شوند. یک مقاله منتشر شده از سوی موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که چرا عسل برای آن بسیار موثر است - یعنی به علت عملکرد آنتی باکتریال، pH پایین، ویسکوزیته بالا، اثر هورسکوپیک و محتوای پراکسید هیدروژن. برای درمان، شما می توانید همان دستورالعمل ها را همانطور که برای بهبود زخم در بالا ذکر شد دنبال کنید. (و البته، سوختگی های جدی باید توسط یک متخصص پزشکی دیده شود.)



6 .  آفتاب سوختگی



Sue Bee Honey
توصیه می کند که عسل را به صورت مستقیم به پوست سوزانده شده بکشاند تا موجب خنک شدن، ترمیم و تسکین سریع تر شود. برای تسکین ریفارداسیون، این فرمول را امتحان کنید:



1
قاشق چای خوری عسل



1
قاشق چای خوری روغن زیتون



1/4
قاشق چای خوری آب لیمو



مواد تشکیل دهنده را ترکیب کرده و روی پوست آفتاب سوختگی قرار دهید؛ بعد از 10 دقیقه از با آب گرم شستشو دهید .



7.  تقویت کننده خون



عسل به عنوان ماده ای  برای جلوگیری از کمبود گلبول های سفید خون ناشی از شیمی درمانیا مؤثر می باشد. در یک تحقیق، 40 درصد از بیماران سرطانی که در معرض خطر نوتروپنی قرار داشتند (میزان بسیار پایین یک سلول سفید خون مشخص) بعد از مصرف 2 قاشق چای خوری عسل در طول شیمی درمانی، هیچ عارضه دیگری از این وضعیت نداشتند.

8.  غذای چهره



عسل و آلوئه و صورت



عسل و آلوئه ورا معجونی کامل برای زیبایی پوست شما هستند.

 

خواص عسل آن را به خصوص برای پوست مناسب میسازد؛ با این روش پوست چهره شما با خاصیت آرامش بخشی آلوئه ورا و و شفادهندگی عسل تغذیه می کند. برگ های آلوئه ورا را بردارید و آن را باز کنید، سپس لایه نازکی از عسل عسل را روی سطح آلوئه ورا بمالید. به آرامی آنرا روی صورت خود بمالید تا چند دقیقه صبر کنید، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.



9.  درمان موهای خشک



کرم های مرطوب کننده عسل، آن را برای درمان موهای خشک مناسب می دانند. این فرمول از Sue Bee Honey حتی خشک ترین موها را نیز درمان می کند.

1/2
فنجان عسل



1/4
فنجان روغن زیتون (برای موهای نرمال و چرب، فقط 2 قاشق غذاخوری روغن استفاده کنید)

روغن و عسل را با هم مخلوط کنید و به آرامی بر روی موها بمالید سپس موهای خود را بپوشانید و برای 30 دقیقه منظتر بمانید بعد از 30 دقیقه موهای خود را شستشو دهید.

10. مبارزه با آلرژی



با مصرف عسل محلی (که به طور طبیعی شامل مقدار کمی از گرده محلی است) شما می توانید ایمنی خود را به آلرژن های فصلی تامین سازید.